DE LANDELIJK GELDENDE ALGEMENE REGELS UIT DE WET GOED VERHUURDERSCHAP
1. Het tegengaan van discriminatie:
Om woondiscriminatie
te voorkomen en tegen te gaan moeten verhuurders en verhuurbemiddelaars beschikken
over een werkwijze die gericht is op voorkoming van woondiscriminatie. Onderdeel
van deze werkwijze is dat zij:
·
een heldere en transparante selectieprocedure gebruiken,
·
objectieve selectiecriteria moeten gebruiken en communiceren.
·
de keuze voor de gekozen huurder aan de afgewezen kandidaat-huurders uitgeleggen.
2. Het tegengaan van intimidatie:
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten zich onthouden van elke vorm van
intimidatie. Daarbij kan het gaan om vormen van fysieke intimidatie, maar ook
bijvoorbeeld dreigen met het niet terugbetalen van de waarborgsom of met het beëindigen
van de huurovereenkomst.
3. Waarborgsom:
De waarborgsom mag maximaal tweemaal de kale huurprijs bedragen. De
waarborgsom moet binnen veertien dagen na beëindiging worden terugbetaald. Als
er schade aan de woning is geconstateerd of er zijn andere verrekeningen met de
waarborgsom, dan wordt de termijn opgerekt naar dertig dagen.
4. Informatieplicht:
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten huurders informeren over:
·
de wettelijke rechten en plichten van de huurder ten aanzien van het
gehuurde, voor zover deze rechten en plichten niet in de huurovereenkomst zijn
opgenomen;
·
indien een waarborgsom in rekening wordt gebracht, de hoogte van de
waarborgsom, de wijze waarop en de termijnen waarbinnen bij beëindiging van de
huurovereenkomst de vordering van de huurder op de verhuurder ten aanzien van
de waarborgsom wordt vastgesteld;
·
de contactgegevens van degene bij wie de huurder terecht kan in het geval
van vragen of problemen die gerelateerd zijn aan het gehuurde;
·
de contactgegevens van het gemeentelijk meldpunt;
·
indien servicekosten in rekening worden gebracht: de betalingsverplichting
van de huurder waarbij geldt dat jaarlijks een volledige kostenspecificatie aan
de huurder wordt verstrekt;
·
voor arbeidsmigranten worden de gegevens verstrekt in een voor de
arbeidsmigrant begrijpelijke taal.
5. Schriftelijkheidsvereiste:
De verhuurder legt de huurovereenkomst schriftelijk vast.
6. Servicekosten:
De verhuurder brengt alleen de wettelijk toegestane servicekosten in
rekening naast de kale huurprijs.
7. Verbod op
dubbele bemiddelingskosten:
Huurbemiddelaars
brengen geen dubbele bemiddelingskosten in rekening.
Reacties
Een reactie posten
Heeft u vragen over de Wet goed verhuurderschap?