DE LANDELIJK GELDENDE ALGEMENE REGELS UIT DE WET GOED VERHUURDERSCHAP

De landelijk geldende algemene regels uit de Wet goed verhuurderschap

1. Het tegengaan van discriminatie:

Om woondiscriminatie te voorkomen en tegen te gaan moeten verhuurders en verhuurbemiddelaars beschikken over een werkwijze die gericht is op voorkoming van woondiscriminatie. Onderdeel van deze werkwijze is dat zij:

·         een heldere en transparante selectieprocedure gebruiken,

·         objectieve selectiecriteria moeten gebruiken en communiceren.

·         de keuze voor de gekozen huurder aan de afgewezen kandidaat-huurders uitgeleggen.

2. Het tegengaan van intimidatie:

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten zich onthouden van elke vorm van intimidatie. Daarbij kan het gaan om vormen van fysieke intimidatie, maar ook bijvoorbeeld dreigen met het niet terugbetalen van de waarborgsom of met het beëindigen van de huurovereenkomst.

3. Waarborgsom:

De waarborgsom mag maximaal tweemaal de kale huurprijs bedragen. De waarborgsom moet binnen veertien dagen na beëindiging worden terugbetaald. Als er schade aan de woning is geconstateerd of er zijn andere verrekeningen met de waarborgsom, dan wordt de termijn opgerekt naar dertig dagen.

4. Informatieplicht:

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten huurders informeren over:

·         de wettelijke rechten en plichten van de huurder ten aanzien van het gehuurde, voor zover deze rechten en plichten niet in de huurovereenkomst zijn opgenomen;

·         indien een waarborgsom in rekening wordt gebracht, de hoogte van de waarborgsom, de wijze waarop en de termijnen waarbinnen bij beëindiging van de huurovereenkomst de vordering van de huurder op de verhuurder ten aanzien van de waarborgsom wordt vastgesteld;

·         de contactgegevens van degene bij wie de huurder terecht kan in het geval van vragen of problemen die gerelateerd zijn aan het gehuurde;

·         de contactgegevens van het gemeentelijk meldpunt;

·         indien servicekosten in rekening worden gebracht: de betalingsverplichting van de huurder waarbij geldt dat jaarlijks een volledige kostenspecificatie aan de huurder wordt verstrekt;

·         voor arbeidsmigranten worden de gegevens verstrekt in een voor de arbeidsmigrant begrijpelijke taal.

5. Schriftelijkheidsvereiste:

De verhuurder legt de huurovereenkomst schriftelijk vast.

6. Servicekosten:

De verhuurder brengt alleen de wettelijk toegestane servicekosten in rekening naast de kale huurprijs.

7. Verbod op dubbele bemiddelingskosten:

Huurbemiddelaars brengen geen dubbele bemiddelingskosten in rekening.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Overzicht van gemeentelijke meldpunten ongewenst verhuurgedrag - Update 7 januari 2025

Slechts drie gemeenten in Nederland hebben nog geen meldpunt ongewenst verhuurgedrag

Let op, per 1 juli a.s. bent u mogelijk geen ‘goed verhuurder’ meer! De nieuwe Wet goed verhuurderschap nader toegelicht