Welke nieuwe regels voor verhuurders en verhuurbemiddelaars gelden vanaf 1 juli 2023?

Welke nieuwe regels voor verhuurders en verhuurbemiddelaars gelden vanaf 1 juli 2023?

U moet zich vanaf 1 juli 2023 houden aan regels die huurmisstanden voorkomen. Bijvoorbeeld tegen intimidatie en woondiscriminatie of te hoge borg. Dat staat in de nieuwe Wet goed verhuurderschap. Lees wat er voor u als verhuurder wijzigt.

U heeft een werkwijze om woondiscriminatie te voorkomen.

Om woondiscriminatie tegen te gaan, moet u:

-     een heldere en transparante selectieprocedure gebruiken en bekendmaken;

-     gebruikmaken van niet-discriminerende selectiecriteria;

-     aan de afgewezen kandidaat-huurders uitleggen waarom voor een andere huurder is gekozen.

Vanaf 1 januari 2024 moet u de werkwijze:

-     schriftelijk vastleggen:

-     openbaar maken;

-     aanpassen als dat nodig is;

-     bekend maken bij uw eventuele werknemers.

U mag de huurder niet intimideren.

U mag een huurder niet intimideren. Denk bijvoorbeeld aan dreigen om de huurovereenkomst te beƫindigen of de elektriciteit af te sluiten.

U mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.

Vraagt u uw huurder een waarborgsom te betalen? Die waarborgsom mag sinds 1 juli 2023 maximaal twee maanden kale huur zijn. Voor contracten afgesloten voor 1 juli 2023 mag dit maximaal drie maanden kale huur zijn. Dat heeft de rechter bepaald.

U moet de waarborgsom binnen 14 dagen na het einde van de huurovereenkomst aan uw huurder terugbetalen.

U mag alleen de volgende vier kosten verrekenen met de waarborgsom:

-         Achterstallige huur

-         Servicekosten

-         Schade aan de huurwoning die voor de rekening van de huurder is

-         Energieprestatievergoeding

 

Andere kosten zoals administratiekosten mogen niet verrekend worden met de waarborgsom. Bij verrekening met de waarborgsom betaalt u het resterende bedrag binnen 30 dagen na beĆ«indiging van de huur terug aan de huurder. 

U bent verplicht de huurder schriftelijk te informeren over een verrekening op de waarborgsom. Hierover stuurt u een volledige kostenspecificatie aan de huurder.

U legt alle afspraken met uw huurder schriftelijk vast.

Maak duidelijke afspraken met uw huurder. Sinds 1 juli 2023 bent u verplicht die afspraken met uw huurder vast te leggen in een huurcontract.

U geeft uw huurder informatie over de algemene rechten en plichten.

U moet de huurder bij het sluiten van het huurcontract schriftelijk informeren over de volgende punten:

·      De huurder mag de woning alleen gebruiken zoals met u is afgesproken.

·      U mag de woning alleen met toestemming van de huurder betreden. Er zijn enkele uitzonderingen voor deze regel.

·      De verschillende soorten huurovereenkomsten met de bijbehorende huur- en huurprijsbescherming. U kunt hiervoor verwijzen naar  informatie over wat er in huurcontracten staat op Rijksoverheid.nl.

·      Wat de huurder kan doen als de woning gebreken heeft. U kunt hiervoor verwijzen naar  Rijksoverheid.nl.

·      Een overzicht van waarvoor de huurder naar de Huurcommissie kan of naar de kantonrechter. U kunt hiervoor verwijzen naar informatie over bezwaarprocedures op Rijksoverheid.nl.

·      Als u een waarborgsom in rekening brengt, moet u de huurder te informeren over:

o   de hoogte van de waarborgsom;

o   de termijnen waarbinnen u de waarborgsom moet terugbetalen;

o   de manier waarop u de waarborgsom moet terugbetalen.

·      Contactgegevens waar de huurder vragen over de woning kan stellen.

·      Als u servicekosten bij uw huurder in rekening brengt,zmoet u de huurder informeren over:

o   de hoogte van de servicekosten;

o   uw jaarlijkse volledige kostenspecificatie aan de huurder.

·      Vanaf 1 januari 2024 moet u de huurder ook informeren over de contactgegevens van het gemeentelijk meldpunt. Check bij de gemeente waar de woning staat welke gegevens dit zijn.

 

U mag geen onredelijke servicekosten vragen

U mag geen onredelijke servicekosten aan uw huurder vragen. Ook geeft u de huurder ieder jaar een afrekening van de servicekosten.

 

Extra regels bij verhuur aan een arbeidsmigrant

Als u de woning aan een arbeidsmigrant verhuurt, dan gelden de volgende extra regels:

-     U moet de huurovereenkomst los van de arbeidsovereenkomst vastleggen.

-     De informatie over de algemene rechten en plichten van de huurder moet u aanbieden in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt of waar hij de voorkeur aan geeft.

 

Verhuurvergunning

Gemeenten kunnen een verhuurvergunning voor woon- of verblijfsruimten verplicht maken. Informeer bij de gemeente waarin de woon- of verblijfsruimte ligt of u voor de verhuur een vergunning nodig heeft, en aan welke voorwaarden u moet voldoen.

 

Handhaving

Houdt u zich niet aan een van deze regels? De gemeente kan u dan sancties opleggen. Bijvoorbeeld een dwangsom of een bestuurlijke boete. In het uiterste geval kan de gemeente zelf de woning in beheer nemen. Let op: bij een bestuurlijke boete of inbeheername worden uw gegevens openbaar gemaakt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Problemen met particuliere verhuurder melden bij de Gemeente Amersfoort