Meldpunt problemen met verhuurder Gemeente Stichtse Vecht
Meldpunt problemen met verhuurder
Vanaf 25 juli kunnen huurders een klacht over hun verhuurder indienen bij een meldpunt van de gemeente: het Meldpunt problemen met verhuurder. De Wet goed verhuurderschap (Wgv) biedt hulp voor enkele problemen op de particuliere verhuurmarkt. Deze wet richt zich op 7 algemene regels, zoals het tegengaan van discriminatie en intimidatie. Ook moeten verhuurders een schriftelijk huurcontract opstellen. En ze moeten huurders informeren over hun rechten en plichten.
Regels voor verhuur
De regels voor verhuurders en verhuurbemiddelaars zijn als volgt:
- Borg: maximaal 2 maanden kale huur
- Bemiddelingskosten: zijn voor de verhuurder als deze de bemiddelaar inschakelt
- Huurovereenkomst: schriftelijk vastleggen
- Rechten en plichten huurder: informatie op papier
- Servicekosten: alleen gemaakte kosten en jaarlijks overzicht voor de huurder
- Discrimineren en intimideren: mag geen rol spelen bij verhuur
Verhuur aan arbeidsmigranten
Er zijn extra regels voor verhuur aan arbeidsmigranten. De huur- en arbeidsovereenkomst staan los van elkaar. Dat betekent dat men niet hoeft te verhuizen als de baan stopt. En huurders ontvangen hun rechten en plichten op papier in een taal die zij begrijpen.
Melding maken
Via het gemeentelijk meldpunt kunnen huurders en woningzoekenden een melding maken als een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan deze regels houdt.
Huur je van een woningcorporatie? Meld je klacht dan bij de corporatie zelf.
Meer informatie?
Meer informatie vind je op de website van de gemeente of van de Rijksoverheid.
Reacties
Een reactie posten
Heeft u vragen over de Wet goed verhuurderschap?