Posts

Ook de Gemeente Westland heeft nu een meldpunt slechte verhuurders

Ook de Gemeente Westland heeft nu een meldpunt slechte verhuurders Huurt of zoekt u een particuliere huurwoning? Dan moet u weten dat verhuurders zich aan de regels van de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur moeten houden. Doen zij dit niet of heeft u problemen met uw huisbaas zoals bedreiging, discriminatie of een te hoge borg? Meld dit dan bij de gemeente. Wij kunnen u helpen. https://www.gemeentewestland.nl/aanvragen-en-regelen/wonen-bouwen-en-verbouwen/wonen/woning-kopen-of-huren/meldpunt-slechte-verhuurders

Gemeente Harderwijk gaat meldpunt goed verhuurderschap meer onder de aandacht brengen bij de inwoners

De gemeente Harderwijk gaat het Meldpunt goed verhuurderschap meer onder de aandacht brengen van de inwoners. Die toezegging deed wethouder Enklaar naar aanleiding van vragen van Wilco Bos (PvdA). Die heeft gemerkt, mede naar aanleiding van de oude bieb, dat het meldpunt vrij onbekend is bij huurders. https://www.harderwijkercourant.nl/lokaal/politiek/1167597/gemeente-harderwijk-gaat-meldpunt-goed-verhuurderschap-meer-o

‘Woonruimte is schaars, dus verhuur moet eerlijk en fatsoenlijk gebeuren’

Net als de rest van Nederland, heeft Utrecht te maken met een wooncrisis. De gemeente zet volop in op het bouwen van nieuwe woningen, maar minstens zo belangrijk is het om de bestaande woningen zo goed mogelijk te gebruiken. Wethouder Dennis de Vries (Wonen): “In Utrecht investeren we ongelijk voor gelijke kansen. We willen voorkomen dat woningen worden opgekocht door vermogende particulieren en makelaars, met als doel ze voor veel geld te verkopen of verhuren. Wonen is een grondrecht, geen verdienmodel. Van eigenaren die woningen verhuren, verwachten we dat ze dit op een nette manier doen.” Daarover gaat ook gaat dit laatste verhaal in de serie over het beter gebruiken van de bestaande woningvoorraad. Anouk, beleidsadviseur bij de gemeente Utrecht, vertelt over de aanpak van misstanden op de Utrechtse huurmarkt. ‘Woonruimte is schaars, dus verhuur moet eerlijk en fatsoenlijk gebeuren’

Huurders melden vooral intimidatie

Bij de gemeentelijke meldpunten voor ongewenst verhuurgedrag kwamen in 2024 vooral meldingen binnen over intimidatie door de verhuurder en onterechte servicekosten. Dat blijkt uit onderzoek van de Woonbond. Huurders melden vooral intimidatie | Woonbond

Huurteam in actie: Huurders krijgen in 2024 557.818 euro aan teveel betaalde huur terug

In Utrecht kunnen huurders terecht bij het Huurteam dat – in opdracht van de gemeente-Utrecht – helpt met problemen zoals te hoge huren of servicekosten, te dure all-in-contracten, onterecht berekende kosten en huuropzeggingen. In 2024 zijn in totaal 323 huurprijscontroles uitgevoerd. Bij ruim 70% van de gevallen zijn misstanden geconstateerd. Bij misstanden adviseert het Huurteam over de meest geschikte procedure bij de Huurcommissie – bijvoorbeeld om bezwaar te maken tegen een huurverhoging of om huurverlaging te vragen.  Huurteam in actie: Huurders krijgen in 2024 557.818 euro aan teveel betaalde huur terug - VARnws Leidsche Rijn  

Arnhem stelt vergunning verplicht voor verhuur aan arbeidsmigranten

Verhuurders die in Arnhem aan arbeidsmigranten verhuren, moeten hiervoor een verhuurvergunning hebben. Na de zomer begint de gemeente met handhaving. https://vastgoedjournaal.nl/news/68384/arnhem-stelt-vergunning-verplicht-voor-verhuur-aan-arbeidsmigranten

Huurders krijgen in 2024 €557.818 aan teveel betaalde huur terug

In Utrecht kunnen huurders terecht bij het Huurteam dat – in opdracht van de gemeente-Utrecht – helpt met problemen zoals te hoge huren of servicekosten, te dure all-in-contracten, onterecht berekende kosten en huuropzeggingen. In 2024 zijn in totaal 323 huurprijscontroles uitgevoerd. Bij ruim 70% van de gevallen zijn misstanden geconstateerd. https://utrecht.nieuws.nl/stadsnieuws/huurders-krijgen-in-2024-eur557818-aan-teveel-betaalde-huur-terug

Hoe werkt het meldpunt ongewenst verhuurgedrag in Roermond?

1. Melding maken Het Meldpunt Goed Verhuurderschap is er voor huurders die een probleem hebben met hun huurwoning of verhuurder. Je kunt hier gratis en anoniem* een melding doen. Je krijgt binnen 72 uur een antwoord. Soms krijg je meteen advies, of we stellen je extra vragen om je melding duidelijker te maken. * Als je anoniem meldt, kan het Meldpunt geen verder onderzoek doen omdat er dan te weinig informatie is. 2. Onderzoek Met de informatie die je geeft, onderzoekt het Meldpunt of de verhuurder of bemiddelaar zich houdt aan de regels van de Wet Goed Verhuurderschap. Het onderzoek kan een paar weken duren, afhankelijk van hoeveel informatie er is. Je krijgt daarna de uitkomst en advies over welke stappen je verder kunt zetten. Blijkt uit het onderzoek dat er geen overtreding is, maar dat er wel andere problemen zijn (zoals te hoge huur of slecht onderhoud), dan krijg je informatie over waar je met deze klacht naartoe kunt. 3. Handhaving Als blijkt dat de melding klopt, kan het Meldp...

Goed verhuurderschap in de gemeente Roermond

Normen Goed Verhuurderschap De wet is een landelijke basisnorm voor goed verhuurderschap in de vorm van algemene regels. Deze norm ziet toe op het gedrag dat van goede verhuurders en verhuurbemiddelaars verwacht mag worden in relatie tot woningzoekenden en huurders. De algemene regels zijn van toepassing op het gehele verhuurproces en op zowel de reguliere verhuur van woonruimte als de verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten. Discriminatie Discriminatie is niet toegestaan. Er mag geen onderscheid worden gemaakt op grond van ras, geloofsovertuiging, politieke overtuiging, geslacht, nationaliteit, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte. Intimidatie Intimidatie (iemand die door lichamelijk of psychisch geweld, dreiging met geweld of een feitelijkheid wordt gedwongen om iets te doen of niet te doen) van woningzoekenden en huurders komt in veel vormen voor en is niet toegestaan. Schriftelijkheidsvereiste Een verhuurder of de verhuurbemiddelaar is ver...

Zo handhaaft de gemeente de regels uit de Wet goed verhuurderschap

Sinds de invoering van de Wet goed verhuurderschap hebben gemeenten meer bevoegdheden gekregen om ongewenst verhuurgedrag aan te pakken. Voor u als verhuurder betekent dit dat u aan strengere regels moet voldoen en uw verhuurpraktijken transparant en eerlijk moet inrichten. In dit tweede artikel over de Wet goed verhuurderschap bespreken we de belangrijkste aspecten van de gemeentelijke handhaving. Meldpunt goed verhuurderschap Vanaf 1 januari 2024 is iedere gemeente verplicht een meldpunt in te stellen voor ongewenst verhuurgedrag. Huurders, woningzoekenden en andere betrokkenen kunnen hier – desgewenst anoniem – melding maken van bijvoorbeeld intimidatie, onredelijke servicekosten of andere misstanden. De gemeente kan naar aanleiding van een melding besluiten om handhavend op te treden. Let op: ambtenaren van de gemeente mogen in dit kader ook onaangekondigd langskomen bij een verhuurder of pand om te controleren of wordt voldaan aan de wettelijke en schriftelijke verplichtingen. Han...

Voor studenten met woonissues. Huurteam: 'Maak bij twijfel gewoon een afspraak'

Ondanks recente huurwetgevingen die voordelig zouden moeten zijn voor huurders, zijn studenten nog steeds minder goed beschermd. Zo krijgen studenten nog tijdelijke contracten en nemen huuropties af. Ook komen huisbazen nog steeds weg met te hoge huren en slecht onderhoud. “Studenten pakken wat ze pakken kunnen, anders geeft de huisbaas het contract wel aan een ander.” https://dub.uu.nl/nl/achtergrond/huurteam-maak-bij-twijfel-gewoon-een-afspraak

Te hoge huur en schimmel in huis? Arnhem schiet huurders te hulp: ‘Ze hebben meer rechten dan ze denken’

Vooral jonge mensen hebben het zwaar op de woningmarkt. Zij worden vaak gedwongen te huren in de vrije sector waarin te hoge huren, achterstallig onderhoud en een huisbaas die zich niet aan de regels houdt geen uitzondering zijn. Arnhem wil deze huurders laten weten dat ze er niet alleen voor staan en komt met een opvallende campagne. https://www.gelderlander.nl/arnhem/te-hoge-huur-en-schimmel-in-huis-arnhem-schiet-huurders-te-hulp-ze-hebben-meer-rechten-dan-ze-denken~a3877ae6/

Laat verhuurders in advertenties de punten publiceren

Sinds 1 januari 2025 moet elke verhuurder bij het aangaan van een nieuw huurcontract een puntentelling van de woning aan de huurder geven. Elke verhuurder heeft dus een recente puntentelling van de woonruimte. De sector van particuliere verhuurders is niet transparant, hoe huurprijzen tot stand komen is niet duidelijk. Om het voor woningzoekenden iets transparanter te maken stellen we voor dat verhuurders in woningadvertenties verplicht het puntenaantal moeten publiceren. Laat verhuurders in advertenties de punten publiceren | !WOON

Pilot ‘Eerlijk te Huur’ lijkt op eerste gezicht interessant

Ongeveer 1.700 woningzoekenden hebben zich ingeschreven voor een woning via de pilot Eerlijk te Huur. Daarvan zijn er in totaal 229 voorgedragen door het systeem, waarna 74 van deze woningzoekenden zijn uitgenodigd voor een bezichtiging. https://dagblad010.nl/Politiek/pilot-eerlijk-te-huur-lijkt-op-eerste-gezicht-interessant-

Steeds meer Utrechters weten het Huurteam te vinden, maar studenten nog niet: ‘Minder spannend dan het lijkt’

De gemeente Utrecht en het Utrechtse huurteam van de Steenvlinder hebben sinds begin dit jaar een campagne om huurders aan te sporen om klachten over hun huisbazen te delen. Wat is het effect van zo’n campagne en kunnen huurders ook écht worden geholpen? https://www.ad.nl/utrecht/steeds-meer-utrechters-weten-het-huurteam-te-vinden-maar-studenten-nog-niet-minder-spannend-dan-het-lijkt~a0ce233d/